Hållbart med CDN – men inte för alla

Uppdaterad:

| Hemsidor

CDN är ett nätverk av servrar som finns runt i världen. Servrarna är utformade för att leverera kopior av din hemsidas statiska innehåll, exempelvis bilder, CSS och Javascript. Genom att flytta det statiska innehållet närmare användaren minskar du latensen, laddningstiden och energiåtgången.

Ett CDN är inte en ersättning för ditt webbhotell, utan snarare ett extra sätt att öka hastigheten på din hemsida ytterligare. Låt oss säga att ditt webbhotell finns i Stockholm, men du har en hemsida med många användare från USA. För dina amerikanska användare kommer det ta längre tid att ladda din hemsida än för någon som befinner sig i Sverige. Anledningen är inte särskilt konstig, all data måste överföras från ett längre avstånd. Detta fenomen kallas för latens.

Vad är latens?

Latens (eller nätverkslatens) avser den tid eller fördröjning som är inblandad i överföringen av data över ett nätverk. Latens mäts vanligtvis i millisekunder, men det kan handla om sekunder beroende på nätverket. Med andra ord, längre avstånd betyder större latens och större latens innebär en längre fördröjning innan din hemsida laddas.

Föreställ dig istället att ditt webbhotell befinner sig i USA. Då är din hemsida plötsligt snabbare för dina amerikanska användare, men desto långsammare för de i Sverige. Ett CDN minskar latensen för alla dina användare genom att ladda din hemsidas innehåll från de servrar som befinner sig närmast dem.

Fördelar med att använda CDN

Snabbare hemsida

Din hemsida blir snabbare för alla dina användare. Snabbare laddningstider korrelerar med att fler användare stannar kvar på din hemsida i längre tid. När det gäller laddningstider är varje sekund viktig:

  •  1 av 4 lämnar en hemsida som tar mer än 4 sekunder att ladda.
  •  46% besöker inte en långsam hemsida igen.
  •  64% av konsumenter som är missnöjda handlar någon annanstans nästa gång.
  •  1 sekunds fördröjning minskar kundnöjdheten med 16%.

Ökad säkerhet

Det blir dessvärre allt vanligare att hemsidor blir offer för DDoS-attacker. Det innebär att din server överbelastas med med så mycket trafik att andra användare inte kan komma åt din hemsida.

Ett CDN kan inte förhindra, men däremot mildra effekterna av en attack genom att dirigera användarna till en annan server än den som blir attackerad.

Tillgänglighet och skalbarhet

Med ett CDN så finns din hemsidas innehåll tillgängligt på flera olika geografiska platser. Om en server får stopp dirigeras automatiskt din trafik till en annan server. Detsamma gäller vid stora trafiktoppar som annars riskerar att krascha en hemsida.

Behöver du ett CDN?

Den största fördelen med ett CDN är att du flyttar din hemsida närmare användaren. Men beroende på var dina användare befinner sig så kan kan ibland ett CDN vara överflödig. Låt oss titta på två olika exempel:

Exempel 1: Frisörsalong

En frisörsalong har sannolikt en väldigt lokal kundbas. Om inte salongen av någon blir viral så kan vi anta att nätverkstrafiken är låg. Den här typen av hemsida märker förmodligen inte av någon större skillnad på hastigheten om den använder ett CDN.

Exempel 2: Internationell e-handel

Till skillnad mot frisörsalongen så har en e-handel användare i flera länder och en större kundbas. I det här fallet skulle därför e-handeln gynnas av ett CDN eftersom användarna i stor grad befinner sig långt bort från webbhotellet och antalet användare är fler vilket kan orsaka trafiktoppar.


Om du svarar ja på minst en av dessa frågor bör du överväga ett CDN:

  1. Har du användare i andra länder?
  2. Har du många användare?
  3. Är du orolig för din hemsidas säkerhet?

Cloudflare CDN, KeyCDN och Amazon Cloudfront

Det finns otaliga CDN, några av de mest populära som använder förnybar energi är CloudFlare, KeyCDN och Amazon Cloudfront. Vilken av dessa just du bör välja finns det tyvärr inget bra svar på eftersom det beror på hur många användare du har och var de befinner sig i världen. Tyvärr finns det inte ett CDN som är det bästa valet för alla eftersom mycket beror på hur många användare du har och var de befinner sig.


Jesper Lubrán, grundare Klimatklick

Författare: Jesper Lubrán

Fler inlägg från bloggen

Se alla artiklar